Search button

Bernardo Chagas

Visiting Assistant Professor
Departamento
Management
Área Científica
Strategic Management and Marketing
Enviar email

Biografia

Lecturer in Strategic Management and Marketing at ISEG - Lisbon School of Economics & Management. Chagas is a member of the ADVANCE - CSG/Research in Social Sciences and Management research unit of the University of Lisbon. His research focuses mainly on marketing and business strategy. His work has been published in international peer review journals and conference proceedings. He has also tutored several Master degree Students.

For almost 5 years he served as Director/Coordinator of Research & Development at Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, the largest non-profit organization in Portugal, employing more than 5.500 people. Chagas has more than 15 years' work experience as a practitioner, successfully leading projects and teams in the several positions he has held.  As Project Director he led the digital transformation and innovation of several departments at Santa Casa, with a major focus on HR (SAP manager and employee self-service solutions).    Previously, he worked as Director of Vocational Training and Personnel Development. He has also held positions as Strategy and CSR Manager (Responsible Gaming) and Product manager at Jogos Santa Casa, the Portuguese National Lottery. Chagas work has been recognized by several international institutions. He received the Young Lions Award, for young upcoming executives, attributed by the European Lotteries Association, among other awards.

Educação

2022 Doctorate of Business Administration, Business Administration, Marketing and Strategic Management
ISEG (Portugal)
2007 Mestrado em Marketing
ISEG (Portugal)
2003 Bachelor, Business Administration, Marketing Advertising and Public Relations
Universidade Lusófona (Portugal)

Publicações e Citações

Proceedings from scholarly meetings
Ano Título / Publicação Link
2019 Mercado do jogo legalizado em Portugal: Uma breve análise das mais recentes tendências.
Unidade de Investigação em Ciências Sociais e Gestão (CSG)
Ver
2015 Comportamento real de jogo online: uma revisão crítica da literatura
VIII Simpósio Sobre Comportamento Organizacional, Lisboa, Portugal.
Paper presented at academic or professional meetings
Ano Título / Publicação Link
2019 Offline, Online and Internet Gambling: An Overview of the Portuguese Market
Ver
2017 How Portuguese Play the National Lottery: A Study of the Internet Player Profile
2016 Online Gambling: A critical review of behavioral tracking research
2016 Internet Consumer Behaviour: Building The Profile Of The Lottery Gambler.
Journal article
Ano Título / Publicação Link
2024 Blockchain's value proposition for online gambling: The operators' perspective
Technological Forecasting and Social Change
Ver
2022 Consumer Profile Segmentation in Online Lottery Gambling Utilizing Behavioral Tracking Data from the Portuguese National Lottery
Journal of Gambling Studies
Ver
2017 Internet gambling: A critical review of behavioural tracking research
Journal of Gambling Issues
Ver

Ensino

Semester Curso Graduação Coordenação
Marketing do Desporto Mestrado Bolonha em Gestão do Desporto - Gestão do Desporto Yes
Project Mestrado Bolonha em Management - Management Yes
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management, Licenciatura Bolonha em Finance - Finance No
Introdução à Gestão Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Finanças - Finanças, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management, Licenciatura Bolonha em Finance - Finance No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Management - Management, Licenciatura Bolonha em Finance - Finance No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Finance - Finance, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management Yes
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Estudos Gerais - Estudos Gerais, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Strategic Marketing Licenciatura Bolonha em Economics - Economics, Licenciatura Bolonha em Management - Management No
Marketing Estratégico Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Marketing Licenciatura Bolonha em Gestão do Desporto - Gestão do Desporto Yes
Marketing Estratégico Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No
Marketing Operacional Licenciatura Bolonha em Matemática Aplicada à Economia e à Gestão - Matemática Aplicada à Economia e à Gestão, Licenciatura Bolonha em Economia - Economia, Licenciatura Bolonha em Gestão - Gestão No

Ano Student Name / Título / Institution Supervision Type Link
2022/2023 TOMÁS GANDARA DE CARVALHO DA SILVA AFONSO
FATORES ESTRATÉGICOS DE COMUNICAÇÃO PARA O ENGAGEMENT DO ESPECTADOR CULTURAL: ESTUDO DE CASO DE MUSEUS DE ARTE CONTEMPORÂNEA
Instituto Superior de Economia e Gestão
Master Ver
2022/2023 ANA CAROLINA CATARINO LOPES CASADO
ESTILOS DE HUMOR E TIPOS DE PERSONALIDADE EM PUBLICIDADE
Instituto Superior de Economia e Gestão
Master Ver
2019/2020 ANA RITA DA ROCHA ABRANTES
PLANO DE MARKETING FLY & JUMP, UNIPESSOAL LDA.
Master Ver
2018/2019 CATARINA RODRIGUES DA CRUZ RAMOS
Plano de Marketing Sustentável para o Grupo dos Hotéis Real
Master Ver
2018/2019 RITA MARTINS DOS SANTOS SILVA
PLANO DE SOCIAL MEDIA MARKETING PARA O MILLENNIUM BCP
Master Ver
2018/2019 DANNY EMMANUEL DA SILVA DE JESUS
ANÁLISE DA PROPOSTA DE VALOR POTENCIAL NA APLICAÇÃO DO BLOCKCHAIN À INDUSTRIA DE JOGO ONLINE EM PORTUGAL
Master Ver
2017/2018 MARIA JOÃO SANTOS MARTINS
Planeamento de marketing de eventos: Plano de marketing para o festival NOS Alive 2020
Master Ver

Experiência Profissional

Nome / Descrição Data Organização
Coordinator/Director of the Research & Development Unit
2014 SCML - Santa Casa da Misericórdia de Lisboa
Professor assistente
Professor assistente
2013 ISEG
Director/Project Coordinator for Technological Modernization (HR; Legal; Internal Auditing; Quality)
2013 - 2014 SCML - Santa Casa da Misericórdia de Lisboa
Director of the Training and Development Unit
2012 - 2013 SCML - Santa Casa da Misericórdia de Lisboa
Alternate for the representative of the Ministry of Work and Social Affairs
2010 - 2011
CSR and Strategic Research & Development Manager
2010 - 2011